fbpx Gamification, a need to succeed?! | EHSAL Management School

Gamification, a need to succeed?!

Projectmanagement 2020-2021

Gastdocent Bart Briers werd gevraagd naar zijn deskundige mening omtrent “gamification” in het weekblad Humo (10 november 2020). Hierin legt hij uit hoe gamification werkt.

"Videogames spelen voortdurend in op die drie drijfveren door de speler te belonen. Simpele games op de smartphone zijn een goed voorbeeld. De bedoeling van de ontwikkelaars is om je tijdens de eerste spelminuten al verslaafd te maken. De truc is om je snel progressie te laten maken in een nieuwe game, door kleine beloningen te geven. Virtuele munten, een nieuw wapen, een hint die je naar het volgen- de niveau leidt. Zulke beloningen werken als drugs. Ze doen het gelukshormoon dopamine vrijkomen in je 
hersenen. Je brein smacht voortdurend naar nieuwe shotjes dopamine, waardoor je blijft gamen
" aldus Bart Briers.

Voor onze opleiding Projectmanagement  ontwikkelde Bart Briers, gastdocent en tevens programmaleider, een project simulation game om zo de beste technieken van klassiek en agile projectmanagement aan te leren. 

En, het werkt, zo horen we van de enthousiaste deelnemers.